Cross-Selling

Oh ja... en ook deze, of deze?

Cross (kruis) en Selling (verkopen)… kruisverkopen ? Een term letterlijk vertalen uit een andere taal is steeds gevaarlijk, maar de samenhang is wel opvallend accuraat. 

Net zoals bij kruisbestuiving bij planten (waar het stuifmeel van de ene bloem overgedragen wordt aan de bloem van een andere plant), bestaat er bij cross-selling “een link” tussen meerdere producten.

 

 

Een link… letterlijk en figuurlijk

Bij cross-selling is het de bedoeling dat wanneer de webshopsurfer informatie opvraagt van een bepaald artikel, er automatisch ook informatie van andere producten weergegeven wordt. Normalieter hebben die andere producten dan in meer of mindere mate iets gemeen met het opgezochte product. Er bestaat letterlijk en figuurlijk een link tussen deze producten. Ja, want achter de schermen werd meegegeven dat als artikel X opgevraagd (of besteld) wordt, dat ook product Y in beeld komt.

 

 

Bedoeling

De bedoeling van cross-selling is vooral om meer omzet te genereren.

Dit kan zijn door het geselecteerde artikel te linken met producten die:

-complementair zijn (aanvullend)

-in aanmerking komen voor up-selling (duurdere versie van eerst geselecteerd artikel)

-meer volume betekenen (combo’s, 2+1 promo-packs, …)

-een betere (absolute) inkoopmarge hebben (hogere marge bij Merk1 dan bij Merk2)

-dringend verkocht, dus extra in de kijker dienen te staan (vb i.f.v. houdbaarheidsdatum)

 naar alternatieven met goederen te verkopen

-…

Voor de volledigheid merken we op dat een at random cross-selling (vb binnen zelfde categorie) eveneens tot de mogelijkheden bestaat.

 

 

Een voorbeeld

 

Op uw webshop staat de gebruiker in het detailscherm van een laptop van het merk XYZ.

Hij besteld deze. Door de cross-selling functie wordt eveneens op een mooie draagtas weergegeven. Niet zomaar een, dan wel deze met exact de juiste maat voor de net bestelde laptop. De kans bestaat dat hij deze draagtas ook aankoopt.

 

 

Mogelijkheden

 

De Cross-selling functie kan toegepast worden op, merk, categorie, groep, sub-groep, leverancier, kenmerken, al dan niet binnen een bepaalde prijsvork, …

Maar ook via een combinatie van elementen…

Wilt u meer informatie?